keskiviikko 16. lokakuuta 2013

La bella vita

Päätin nyt vihdoin ja viimein tulla kirjoittelemaan blogia (Supernaturalin katsomisen sijaan..) Mulla on kyllä aika kova väsy tällä hetkellä, olin tänään uimassa (oon siis aloittanut uimisen! kaks kertaa viikossa, tiistaisin ja torstaisin, 45 minuuttia, kahdeksalta alkaen). Ja mulla ois taas niin paljon kerrottavaa. Ei sais antaa postauksien venyä näin pitkälle toisistaan, sitä enemmän asiaa kertyy... Okay, let's start..

27.-29.9. ROTARY ORIENTATION SEMINAR IN RAVENNA

108 vaihtaria, luostari ja käytävillä vastaantulevat nunnat, järkyttävän upeat maisemat, pinssien ja käyntikorttien vaihtoa, auditoriossa yhdessälaulamista, väsymystä, uusia tuttuja ja ystäviä, tylsiä oppitunteja, patikoimista, öljyjen maistelua, hyvää ruokaa ja jäätelöä... Näistä kaikista ja paljon muusta oli tuo viikonloppu tehty. Päiviin kuului myös vähän ärsyyntymistä, koska vain meidän sardinialaisten piti maksaa reissusta ja muille se oli ilmainen :/ mutta oli kyllä niin kiva viikonloppu että eipä tuo oikeastaan haittaa!

Sunnuntaina tultiin illalla myöhään kotiin, joten en mennyt maanantaina kouluun. Automatkalla kotiin oli oikein kunnon ukkosmyrsky. Satoi kaatamalla, salama iski varmaan 30 sekunnin välein ja valaisi joka paikan.. Ei lentokoneessa tajuttu (tai mä en tajunnut) että ne "lentokoneen valot", jotka välkkyi loppumatkasta olikin salamointia, haha. Jouduin myös ekan kerran kunnon turbulenssiin! Se oli oikeestaan ihan hauska tunne, ellei ottanut huomioon sitä pikku yksityiskohtaa että oltiin lentokoneessa ilman mitään kunnon turvatakuita :D

Ja vaikkei saatu tuoda mitään kunnon tuliaisia host-perheelle Ravennasta, niin toin mä sieltä sitten jotain itselleni.. nimittäin flunssan, jee. Tiistaina ja keskiviikkona taisin mennä kouluun, mutta torstai ja perjantai meni sängyn pohjalla. En mennyt lauantainakaan kouluun, koska mentiin aamusta Santa Mariaan, mutta siitä lisää vähän myöhemmin.

4.10. THE FIRST ROTARY MEETING
Minä, klubin presidentti ja texasilainen Mary

Kattokaa noita bleisereitä! Tai älkää kattoko mun bleiseriä, joka on liian suuri mulle, mutta noi pinssit!

Perjantai-illalla oli mun ja Maryn eka Rotary-tapaaminen! Aluksi soitettiin Suomen, Yhdysvaltojen ja Italian kansallislaulu ja Maamme-laulun kuuleminen oli jotenkin tosi herkistävää. Mä olin ylpeä suomalaisuudestani ja hymyilin vaan täyttä hymyä. Mä huomaan muuten jo nyt tiettyä ylpeyttä siitä, että mä oon Sardiniasta. Mä en oo vaihdossa Italiassa, mä oon Sardiniassa, haha!

Meidän piti myös esitellä itsemme italiaksi, joten mä jännitin ja stressasin sitä aika paljon, mutta tilaisuus oli niin rento ja mukava, että se mun lapun lukeminen oli oikeestaan vaan hauskaa :D kokouksen aikana tuli myös selville, että klubi on tosi nuori, taisi olla vasta kolme vuotta, jos sitäkään, ja minä ja Mary ollaan klubin ekat vaihtarit! Vähä mikä kunnia ;)

5.10. LA FESTA DI RINGRAZIAMENTO

Eli en mennyt lauantaina kouluun, koska Santa Mariassa oli kiitoksen juhla! Syötiin lounas, syötiin päivällinen, tanssittiin ja naurettiin. Oli niin kiva olla taas takaisin, tällä kertaa vissiin oikeasti viimeisen kerran. Tai tänä vuonna viimeisen kerran. Kai, en mä tiedä, voi olla että kuukauden päästä tulee kiitosjuhlan kiitosjuhla tai jotain vastaavaa :D en kyllä pistäis pahakseni!

Viime viikko meni sitten oikeastaan ihan normaalin arjen parissa, koulua ja tuskaisia aamuherätyksiä, päiväunia, kavereiden kanssa hengailua, mutta sunnuntaina taas tapahtui!

13.10. ALGHERO

Viime sunnuntaina lähdettiin Algheroon, järjettömän kauniiseen rantakaupunkiin. Rotary-kokouksessa eräs nainen kertoi tälläisesta mahdollisuudesta päästä tutustumaan ja näkemään mm. Angela Ruju, antiikkinen paikka, jossa oli hautakammioita, Palmavera, villaggio nuragico, eli nuraghi-kylä sekä itse Algheron kaupunkia. Kuvat ylhäällä puhuu puolestaan, oli ihan mahtava reissu. Paluumatkalla kotiin mä olin väsynyt, mutta ihan hirvittävän onnellinen!! Kuunneltiin hyvää musiikkia Maryn iPhonesta, laulettiin mukana, syötiin ihan järkyttävän pahaa suklaata (se oli oikeesti ihan kamalan pahaa!!) ja naurettiin. Mä vaan olin onnellinen.

Nyt mä painun nukkumaan, piti vain nyt saada tämä valmiiksi ja pois alta ettei vain jää taas roikkumaan! Ciao!

4 kommenttia:

  1. Moi! Oon lähdössä Italiaan vaihtoon ja aattelin kysellä et onks sulla mitään hyviä neuvoja tai vinkkejä mistä ois hyötyä sit sielä italian päässä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikää, vähä siistiä!! Tiedätkö yhtään minne päin Italiaa oot tulossa? Mä osaan neuvoa sen mukaan, mitä ite oon kokenut tähän asti täällä sardiniassa, pienessä kylässä, mutta ainakin italian kielen taidosta on hyötyä! Koska ei täällä kukaan paljon englantia puhu... Joten sitä kannattaa edes vähän yrittää opiskella, ennen kuin tänne lähtee :) tosin kyllä sitä ilmankin pärjää, mutta helpompaa kommunikoiminen on ellei sun host-perhe tai kaverit sitten puhu englantia, niin kuin isommissa kaupungeissa.

      Ja sit kannattaa kyllä varautua kylmempäänkin säähän, kesäisin on ihan paahtavan kuuma, mutta syksyisin ja talvisin voi olla aika kylmäkin. Toki vaatteita sit pystyy ostamaan täältäkin (jos on vain shoppailumahdollisuuksia... :D) mut tää lämpötilakin taas riippuu ihan paikasta minne meet, haha.

      Kannattaa varautua siihen, että kaikki ei oo niin nopeeta ja hyvin-järjestettyä kuin Suomessa.. paperihommat (näin sun vaihtohommia ennen lähtöä ajatellen) venyy ja venyy, sua ei ehkä infota kovin paljon, jos ollenkaan.. jne jne :D mutta kaikki on mulla ainakin jotenkin hoitunut ja viimestään paikan päällä on sitte kaikki selvinnyt!

      Nyt yhtäkkiä en keksi mitään ihmeellistä, mutta jos sulla tulee mieleen jotain erityistä, niin heitä mulle lisää kysymyksiä ja mä autan parhaani mukaan :)

      Poista
    2. Vielä en tiiä yhtää missä päin Italiaa tuun asumaan ja lähtöönhän ei ole kuin noin kolme kuukautta...! :D Oon siis vaan puolivuotta eli lukukauden :) Ja kiitti hei noista vinkeistä, on hyvä varautuu! :) Luuletko muuten että tossa puolessa vuodessa ehtii oppia hyvin sen Italian kielen? Osaan vaan vähän noita alkeita mitä nyt oon kotona itsenäisesti opiskellut.. :/ Ja joo, kyselen vielä jos tulee jotain mieleen, on kiva et on joku jolta voi kysellä! :) Ps. Oi Sardinia olis aika unelma paikka mitä nyt oon tätä sun blogia seuraillut! :)

      Poista
    3. voi eih, mä en oo huomannut sun viestiä!! :o mutta kyllä mä uskon, että opit italian, mutta löysäilemällä se ei kyllä onnistu, pitää oikeesti opiskella ja tehdä sen eteen jotain :D

      Poista