torstai 8. elokuuta 2013

al mare

Ciao! Tuntuu, että mä oisin ollut täällä kauemminkin kuin vain 3 päivää! Me ollaan käyty sukulaisten luona (oon varmaan tavannut vasta sadasosan niistä :D), merellä, mulle on hankittu "puhelinliittymä" ja mä oon tavannut paikallisia nuoria. Just tänään käytiin mun host-veljen, Marcon, kanssa kirjastossa lainaamassa mulle pari englanninkielistä kirjaa. Katottiin myös Harry Potter ja Liekehtivä Pikari -leffa englanniksi italiankielisellä tekstityksellä :D



Eilen oltiin siis melkein koko päivä rannalla mun host-äidin ja -veljen ja muutaman perheen tutun kanssa. Lähdettiin siinä kymmeneltä ja tultiin takaisin kuuden aikoihin.. :D Vesi oli niin lämmintä ja kirkasta, mi piace! Aurinko paahtoi ja mä suojauduin aurinkorasvalla, jonka suojakerroin oli 50 :b



Luin loppuun Perks of Being a Wallflowerin, jonka aloitin lentokoneessa matkalla tänne Sardiniaan. Lennot tosiaan meni hyvin vaikka jännitin aika kovaa, että pääsenkö minä ja mun matkatavarat perille vai joudunko niiden kanssa jonnekkin päin Etelänapaa.. Aika monella tiskillä kävin Rooman kentällä ennen kuin check-in oli tehty ja sain mennä odottelemaan koneen lähtöä :D



Rannalla oli ihana vaan olla, mutta pidemmän päälle se oli kyllä vähän tylsää - muut puhuu italiaa ja nauraa ja itse istuu vain vieressä tyhmänä. Mun perheessä ei siis kukaan puhu englantia. Oikeestaan ainut ihminen koko Bortigalissa, jonka oon tavannut ja joka puhuu englantia on mun host-isän veli, joka on rotari :D joten aika vähäistä kommunikointi on, mutta hyvin ollaan pärjätty! Ja mä yritän kovasti oppia italiaa ja kyllä mä jo tunnistan muutaman sanan enemmän kuin tänne tullessani :b



Maisemia ajomatkalta...


... ja näkymä yhteen suuntaan meidän parvekkeelta.
Nyt arrivederci, palaillaan!

16 kommenttia:

  1. Voi että, näyttää niiiin upeelta!!! Ja siis eikö ne nuoretkaa puhu englantia?;o Mitäs sitten ku koulu alkaa..joudutko joidenkin ala-asteikäisten kans samaan luokkaan ensi...?:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei, nuoretkaan ei puhu englantia... tai siis, kyllä ne vähä puhuu, mutta se on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin mun italian kielen taito :b ja kyllä mä meen heti ihan omanikäisten joukkoon, saa sitte nähdä että mitä siitäki sitte tulee :D

      Poista
  2. aika mälsät maisemat! ;)

    ps mun oli ikävä sua koulus :(((

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no älä, aika laimeeta... :/

      ps. nyt tuli ikävä sua ;(

      Poista
  3. Ihanan näköstä ja ikävä sua.

    VastaaPoista
  4. Ja tänään tuli muumi- mukit.

    VastaaPoista
  5. suoraan sanottuna: mä oon ihan älyttömän kateellinen sulle XD ja kamala sanoa näin, mutta mun ei (ainakaa vielä) oo ikävä, enkä mä halua et sä tuut takas, koska tää tulee varmaan olemaan yks sun elämäs parhaista vuosista ja upeimmista kokemuksista ja mä oon niin tosi innoissani sun puolesta :D t. Meri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta turiset! ei mullakaan oikeestaan mitenkään kamala koti-ikävä oo, välillä vain tulee semmosia hetkiä, että haluais takas suomeen, koska joku asia olis siellä helpompaa.. mutta en kyllä lähtis täältä vaikka maksettais! :D

      Poista
  6. Tosi kiva tää sun blogis ja tätä on kiva lukea kun itekki vissiin oon lähdössä ens vuonna italiaan vaihtoon! :) onko siellä muuten englanninkielentaidolla kauheesti väliä sinne italiaan mentäessä jos ne ei itsekään ne italialaiset puhu englantia miltei ollenkaan/tosi heikosti? :) onko italialaisiin helppo tutustua? tunsitko itsesi heti tervetulleeksi ja että on turvallinen ja mukava olo siinä perheessä eikä sellainen vieras? :) jännittikö sua lähtö/tuliko sellasta tunnetta missään vaihessa ettet haluakaan lähteä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! no eipä oikeestaan oo väliä, että puhuuko englantia vai ei.. tai riippuu tietysti minne meet, koska mulla ei oo kokemusta muista paikoista kuin täältä Bortigalista, mutta kyllä mulla on semmonen käsitys että italiassa ei kovin hyvin englantia osata.. ja aina sitä jotenkin pärjää!

      Mun perhe on tosi mukava ja olo oli heti sen mukainen ja varmaan tuntisin oloni vieläkin kotoisammaksi, jos osaisin puhua italiaa :D italialaisiin on ihan helppo tutustua, mutta edelleen se italian kielen taito auttaa paljon..

      Kyllä mua sitten viimeisinä parina päivänä jännitti, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Ehkä eniten jännitti lennot ja se, että pääsenkö perille asti :D välillä tuli semmosia "mitä helvettiä oon tekemässä"-vaiheita, mutta enimmäkseen olin vaan innostunut!

      Ootko ajatellut mennä rotarien kautta vai jonkun muun järjestön? :)

      Poista
    2. kiitos vastauksista! oli paljo apua :) oon ajatellut afsin kautta, rotary olis muuten paras järjestö varmaankin mutta sittenhän ei taida olla varmaa pääseekö juuri tuonne italiaan? :/ ja muutenkin rotareilla taitaa olla aika kovat vaatimukset eli vaikeampi päästä :/

      Poista
    3. joo, no se rotareilla kyllä on "huono puoli", ettei oo varmaa pääseekö ekaan vaihtoehtoon.. toisaalta mulle itelle ei ollut niin suuresti väliä, että minne pääsen, kunhan pääsen vaihtoon :D mutta oli miten oli, niin ehdottomasti kannattaa vaihtoon lähteä!

      Poista
  7. Vaihdatko muuten perhettä siellä missään vaiheessa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, vaihdan :) normaalisti rotaryvaihtarit on 3 perheessä vuoden aikana, mutta ite en vielä tiedä muita perheitä :)

      Poista