maanantai 26. elokuuta 2013

Today's outfit

No ei kyllä oikeestaan tämän päivän asu, vaan perjantain asu. Se oli tällä kertaa vähän erilainen, poikkes mun normaalista tyylistä aika paljon. Kun mä torstaina kokeilin sitä ensimmäistä kertaa, se ei mahtunut ja mä pelkäsin etten saa pitää sitä ollenkaan. Mutta onneksi pelastava enkeli löytyi läheisestä kylästä. Kun sovitin sitä ja se istui täydellisesti, mä vaan hymyilin lakkaamatta.





Mulla oli siis päällä costume di Sardo, eli Sardinian puku! Onneksi se paraati alkoi vasta seitsemältä illalla, koska jos se olisi ollut jo päivällä, niin mä olisin varmaan sulanu tonne sisälle. Ensin aluspaita ja -hame. Sitten toi "korsetti" ja paksunpaksu hame. Korsetin ja paidan päälle takki ja hameen päälle essu ja päähän vielä toi huivi. Huhhuh! Ja paraatin jälkeen vielä tanssia, sen jälkeen vasta kuuma olikin :D

Se tanssiminen ei varmaan mun osalta ollut kovin kaunista katsottavaa.. Se oli siis jotain sardinialaista kansantanssia - vähän niinkuin tanhua, tanssittiin piirissä isolla porukalla - ja mut vaan raahattiin mukaan (ihan innolla meninkin mukaan, mutta oisin toivonut jonkinlaista opastusta ennen tanssin alkua, vaikka kyllä mä sitten lopuksi sen perusaskeleen tajusin xD)




Thurpos Eritajos


Vähän kuvia itse paraatista, ja kuvaajana toimi mun host-äiti :) Alimmaisessa kuvassa tanssitaan ja siinä näkyy vähän erilaisia pukujakin. Mä en oikein saanut selville, mitä noi Thurpos Eritajosit oli, mutta joku perinnejutska kuitenkin :D


Viola, Giordana ja Anita, meidän suvun tytöt joilla oli puvut päällä :)


Eleonora ja Alessandra


Ludovica ja minä hehkeänä tanssin jälkeen... :D

Nicole ja Giordana

Voitte vaan kuvitella minkälainen tunne oli ottaa tuo puku pois, siinä tuli melkein kylmä, vähän niinkuin ois hypännyt saunasta lumihankeen xD no okei, ei lähellekkään sellanen, mutta oli se ihanan helpottavaa :D mun selkä väsyi jotenkin tosi kovaa, varmaan ton korsetin takia, joten oli ihana päästä istumaan löysissä vaatteissa :b Mutta mä oon niin onnellinen, että sain pitää tota pukua päälläni!

2 kommenttia:

  1. Tiedätkö sä minkä takia noi naisten puvut eroaa toisistaan? Tai vaikka tuossa viimeisessä kuvassa sulla on musta huivi ja kahdella muulla valkoinen. Onko sille joku tietty selitys vai onko sillä väliä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No esimerkiksi toi mun puku oli Silanuksen puku (Silanus on siis se kylä, mistä toi puku haettiin) ja tossa alimmaisessa kuvassa noilla toisilla tytöillä on Bortigalin puvut, eli se menee vähän samallalailla kuin Suomessakin. Jurvan puku on erilainen kuin muiden kaupunkien puvut. Ja se huivi määräytyy sitten sen mukaan, mikä puku on kysees :D mutta sit taas Bortigalin pukujenkin kesken oli eroja, esim. korseteissa, että mä en sitten tiedä miten ne määritetään jonkun tietyn paikan puvuiksi.. ääh, en mä osaa vastata kunnolla, mutta jotenkin näin se menee :D

      Poista