lauantai 23. marraskuuta 2013

Firenze I

(okei päätin just, että jaan tämän Firenzen reissun muutamaan tai edes kahteen postaukseen koska tästä tulis ihan liian pitkä yhtenä!)

Meillä oli ihan mahtava reissu, en kestä! Firenze oli ihan älyttömän kaunis ja tutustuin kaikkiin ihmisiin paremmin. En malttaisi odottaa Prahan reissua, mutta eipä sitä kauaa tarvitse odottaa, kun joulukuun 8. päivä on lähtö :) Mutta kuitenkin, Firenze. Sunnuntaina oli siis herätys neljältä ja nukuin koko yönä nelisen tuntia, koska illalla oli iso illallinen täällä Bortigalissa. Ja eipä siinä reissun aikana muutenkaan paljoa nukuttu, että tänään en mennyt sitten kouluun ja sain nukuttua sellaset 13 tuntia, ah ihanaa :)

PÄIVÄ 1

Ihan ekaksi suunnattiin meidän kolmen tähden hotellille, Hotel Olimpiaan ja majoituttiin. Me oltiin Maryn ja Christellen kanssa yhdessä, ihiii, mun parhaat vaihtarikaverit ♥

Siellä hotellissa oli tommonen vanhanaikainen hissi! Se oli aika pelottava ja me mentiinkin yleensä portaita pitkin..

Huone oli muutenkin minimaalinen, mutta toi suihku ylitti kaiken. Kahen sentin päässä oli pönttö, hehheh...

Meidän hotellin piazzalla oli karuselli, johon ei sitten loppujen lopuksi koskaan menty :(

Meksikolainen karkki, jonka Kevin mulle lahjoitti. Ei kyllä pahemmin ollut mun makuun ja oli kuulemma jo vähän vanhaakin..

Me matkassa räihjääntyneet ja väsyneet vaihtarit! Mary, Christelle ja Kevin :)

Saatiin olla viisi minuuttia rauhassa ja sitten suunnattiin Piazza del Duomolle. Ihasteltiin ja kuvailtiin hetken aikaa, mutta sitten meidät päästettiin syömään vapaavalintaisiin kohteisiin. Me mentiin Mäkkäriin. Vihdoin. En ole syönyt yhtäkään hampurilaista reilun kolmen kuukauden aikana, joten kyllä vaan maittoi McChicken pitkästä aikaa!

Kevin, Silvia ja Giulia

Mä vähän huijasin ja söin eka ja kuvasin sitten vasta.. mutta kun mulla oli niin kova nälkä!

Meillä oli syömisen jälkeen vielä reilusti vapaa-aikaa, joten kierreltiin katuja ja käytiin muutamassa kaupassa (ostin yhen pannan - se olikin sitten ainut ostos koko reissun aikana!).

Yhdeksän (9) euron jäätelö.. Mä en meinannut uskoa korviani kun myyjä sanoi hinnan. Mut oli se kyllä ihan syötävää :3

Kokoonnuttiin ja lähdettiin taidegalleria Uffiziin. Se oli ehkä ainoa paikoista joissa käytiin, jonka tunsin etukäteen :b Mä ihmettelin reissun aikana että miksi se on nimetty Uffizi (virastot/toimistot), mutta Wikipedian mukaan se alunperin rakennettiin virastoiksi, joten se sitten selittääkin :D Mua ei kauheesti jaksanut kiinnostaa maalaukset ja patsaat, koska olin niin väsynyt ja jalat ei millään olisi jaksaneet liikkua, mutta kyllähän siellä aika upeaa oli. Sieltä voi siis mm. löytää Botticellin Venuksen syntymä ja Kevät, Tizianin Urbinon venus, Leonardo da Vincin Kristuksen kaste, Marian ilmestys ja Kuninkaiden kumarrus.. Kuvia siellä ei saanut ottaa, joten kuvia sieltä ei ole. Gallerian jälkeen hengailtiin aika kauan piazzalla ja siinä oli hyvin aikaa näpsiä kuvia :)

Tämä ja toi toinen ylempi kuva on Uffizin kahvilan terassilta :)

Meidän luokan tyttöjä...

... meidän luokan poikia...

... ja koko luokka ♥ Vi voglio troppo bene!

Kun toinen ryhmä pääsi ulos Uffizista käytiin hotellilla ja vähän ennen kahdeksaa mentiin syömään. Syötiin joka neljän päivän ajan samassa ravintolassa, oltiin tehty varaus jo etukäteen ja käytännössä yksi illallinen maksoi 10€ per naama. Alkupala, alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka + vesi, joka on kallista Firenzessä, kymmenellä eurolla on aika hyvin :D ruoan jälkeen osa lähti takaisin hotellille ja osa (minä mukaanlukien) jäi kaupungille opettajien kanssa kiertelemään. Ekana iltana ei tehty mitään ihmeellistä, haahuiltiin vaan ympäriinsä ja palattiin sitten hotellille nukkumaan.

PÄIVÄ 2

Toisen päivän aamuna vierailtiin heti aamupalan jälkeen parissa museossa ja yhdessä kirkossa ja kirkon jälkeen mentiin syömään. Sitten käytiin kolmannessa museossa ja kiivettiin n. 200 tai 300 rappusta ja sitten kiivettiin Campanilen reilut 400 rappusta. Eli toisena päivänä kiipeiltiin (ihan hyvä vaan, tuli syötyä koko reissun aikana aika hyvin.. :D)

(Ekasta museosta) ei olisi saanut kuvata sisällä, mutta olin pahis!

Joku söpö katukoira :)

(Toisesta museosta) söpöjä pikku-ukkeleita!

(Tää on se kirkko)

Tää on niin mun lempparikuva meistä, ihan parasss♥

Turtle face!

Palazzo vecchio, ihan jees

Sai kiivetä, mutta oli se sen arvoista!

Campanilen (korkea torni Piazza del Uomolla) reilut 400 rappusta selätetty!

Battistero di San Giovanni. Ihan kiva katto!

Vapaa-ajallamme löydettiin kiva karkkikauppa ja kallis suklaarasia

Käytiin syömässä ja sen jälkeen kävelemässä kaupungilla. Pienen kiertelyn jälkeen mentiin opettajien kanssa baariin ja viihdyttiinkin siellä sitten tovin. Palattiin hotellille, mutta ei menty aivan heti nukkumaan :D


Nyt pitää mennä nukkumaan, alla prossima, ciao!

6 kommenttia:

  1. :DDDDD perus "mentiin opettajien kanssa baariin" mutta Firenze näyttää ihan ylisiistiltä!! Kaikki noi vanhat rakennukset ja punatiilikatot ym.:) (ja tajusin just, että mulla on ollu täs ny öö kolme kuukautta kesken toi Dan Brownin Inferno, joka sijoittuu Firenzeen) Ja meki käveltiin Universal Studiosilla miljoonia rappusia ja mulla on muka vieki toinen pohje kipee! Ku alhaalla oli Transformers ja Jurassic Park, ja meillä ei ollu paljoo aikaa ja olin kahen piitkän pojan kans ja sinne alas meni neljät superpitkät täynnä olevat rullaportaat, nii harpoin sit niitten poikien peräs normiportaat alas, sit takas ylös, sit alas, ja vie kerran ylös:o Okei kivasti selitetty, ja varmasti tosi kiinnostava juttu, mutta...... HYVÄ ETTÄ SULLAKI ON OLLU KIVA REISSUUUU♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niimpä, olihan se vähän hassua - tai oikeestaan paljon hassua, koska a) en oo ikinä ollut baarissa b) en olettaut että eka baarikerta on italialaisten opettajien kanssa :D voi eiii, mä niin haluisin lukea ton infernon, mä en ees tiennyt että se sijoittuu firenzeen :o mut vähä ois ollu siistiä päästä käymään jossain Jurassic Parkis!! tai ylipäätään californias... :b

      Poista
    2. ME OLLAAN OIKEESTI NIIN ONNEKKAITA ETTÄ PÄÄSTIIN VAIHTOON!!!♥

      Poista
    3. joo no eka baarikerta ikinä tapahtui italiaisten opettajien kanssa kuulostaa vähä jännältä...:DD:D JA NIIN OLLAAAAN♥

      Poista
  2. Tossa sun "turtle face" kuvassa tuo ensimmäinen tyttö vasemmalla näyttää ihan yhdeltä mun vaihtarikaverilta Wisconsinista!! Italialainen tyttö siis kyseessä. Tuli heti kaikki tapaamiset mieleen! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahahah, Christelle on kyllä kanadalainen, mut se vois kyllä olla italialainen, samoin Mary! mä oon ainut valkonaama :D

      Poista