maanantai 4. marraskuuta 2013

La scuola

Mä käyn siis Liceo Scientifico Galileo Galilei -nimistä koulua, eli suomeksi Galileo Galilein tieteellistä lukiota. Samassa rakennuksessa on myös Classico ja Scienze umane eli klassinen ja humanistiset tieteet. Mä en oikein edes tiedä tarkkaa oppilaslukumäärää, mutta luultavasti jotain neljä- tai viisisataa oppilasta. Koulurakennus ja itse koulun aluen on tosi pieniä verrattuna vaikka Jurvan yläaste/lukioon :D Oon myös oppinut arvostamaan vessapaperia koulunvessoissa, koska täällä sitä ei ole! Pitää ottaa nenäliinoja joukkoon tai sitten olla pissaamatta..


Mun koulu alkaa joka päivä klo 8:20 ja loppuu 13:20. Joskus koulu voi alkaa tuntia myöhemmin jos meidän ensimmäisen tunnin opettaja ei ole paikalla. Tällöin me mennään syömään aamupala johonkin lähellä olevaan kahvilaan :) Ja kyllä, meillä on koulua myös lauantaisin... "Viikonloput" tuntuu siis ihan mitättömiltä, varsinkin kun mulla on joka sunnuntai ollut jotain tekemistä. Mutta eipä sillä että mä olisin väsynyt kouluviikon jälkeen, koska en mä oikeastaan koulussa mitään tee.

Mun herätyskello (kännykkä) soi aamuisin 6:45 ja viimeistään seitsemältä mä yritän olla ylhäällä, mutta kyllä sitä vielä 7:20 bussiin ehtii, ehehhhee... Bussi lähtee siis 7:45 pysäkiltä, joka on ehkä sadan metrin kävelymatkan päässä mun kotoa. Aamulla bussimatka kestää sellaset 20 minuuttia ja iltapäivällä kymmenisen minuuttia.


Yksi iso eroavaisuus Suomen lukioon on, että täällä ei ole kolmea luokkaa, vaan viisi! Ja nelosluokka vastaa siis Suomen kakkosluokkaa, mun luokalla melkein kaikki on samanikäisiä, lukuunottamatta paria luokallejäänyttä oppilasta, jotka ovat vuoden vanhempia. Täällä on tosi yleistä se, että jää luokalle! Esim. mun luokalla on kaksi poikaa jotka kertaa nelosen ja ilmeisesti kaks poikaa meidän luokalta on vielä kolmosella... Suomen lukiossahan on vähän eri systeemi, mutta esim. yläasteella on iso juttu, jos joutuu kertaamaan vuoden, mutta täällä ei :D ei se täälläkään hyvä juttu ole, mutta Suomessa opettajat auttaa, on tukiopetusta ym, ettei sitä tapahtuisi.

Ja toinen iso eroavaisuus, liittyen vaihtoon.. Jos lähtee vuosivaihtoon, niin täällä saa skipata yhden vuoden kokonaan, ei tarvitse käydä yhtä vuotta koulua!!! Tyttö täältä mun perheestä, joka on nyt Suomessa, on samanikäinen kuin minä. Eli se olis nyt nelosella, mutta kun se palaa, niin se saa mennä suoraan vitoselle. Vissiin joku testi/koe pitää suorittaa, mutta silti! Kuvitelkaa jos skippaisitte yhden vuoden Suomen lukiota (joka on yleensä se kakkosvuosi) ja sitte kolmosen jälkeen kirjotukset... eihän siitä tulis mitää :D


Mä käyn luokkaa 4A. Ensin mä olin 4B:llä, mutta koska A-luokalta tunsin jo entuudestaan Miriamin ja hän asuu myös Bortigalissa, niin ajateltiin että mulle on alku helpompaa, kun voin vain seurata Miriamia kaikkialle ym... haha :D Mutta mä tykkään mun luokasta tosi paljon♥ meitä on 24, tyttöjä 14 ja poikia 10. Poikia on tosi paljon verrattuna muihin luokkiin! Yhen toisen kanadalaisen vaihtarin, Christellen, luokalla on kolme poikaa ja heitä on yhteensä ehkä 20..? tai viisitoista tai jotain, mutta kuitenkin, meidän luokalla poikia on paljon! Mutta mun luokkalaiset on kaikki niin kivoja ja vaikken ole kaikkiin kauheen hyvin tutustunut, niin joistain on tullut jo tosi hyviä kavereita :)

Macomerissa on siis kaksi muutakin kouluvaihtoehtoa, jotka molemmat vastaa vähän Suomen amista. Toinen on tosi poikapainotteinen, Ipsia, ja siellä on mm. auto- ja tekniikkapuoli ja toinen koulu on Ragioneria, josta löytyy mm. turismi/matkailu ja kaupallinen- linja.

minä, Miriam ja Daniele :)
Veronica ;) what does the fox say?

Koulunkäynti eroaa kyllä tosi paljon verrattuna Suomeen! No ensinnäkin, täällä mä oon vaihtari, joten mä en ymmärrä mitään ja mä en tee melkein mitään (myös senkin takia, koska en ymmärrä mitään). Mutta myös ihan yleisesti. Mä voisin tehdä teille pienen listan :D
► Me ei vaihdeta luokkaa, vaan opettajat kiertää luokkia. Vähän niin kuin ala-asteella, mutta opettajat kyllä vaihtuu joka aineen mukaan.

► Opettajat on "professoreita", tai siis "professore" tai "professoressa". Ja opettajia teititellään ja puhutellaan kunnioittavasti (tai siis hänitellään XD täällä teititellään "hän"-muodolla!)

► Täällä ei ole mitään koeviikkoja. Kokeet menee vähän samalla menetelmällä kuin yläasteella. Opettaja päättää milloin koe pidetään, mutta musta tuntuu että ne on ennemminkin pistokokeita kuin kunnon kokeita :D mä oon tehnyt vaan enkun "kokeen" (tosin täällä niitä sanotaan "tehtäviksi") ja ilmapiiri on muutenkin rennompi koetta tehtäessä.

► Mun käsittääkseni sun pitää läpäistä joku tietty koe sitten vuoden lopussa, että sä pääset seuraavalle luokalle... Mä en oo kyllä nyt ihan satavarma, mutta tää saattais selittää sen ettei ihan valtavia kokeita ole keskellä vuotta. Ehkä mä vielä viisastun ja voin korjata itseäni vuoden aikana, jos nyt oon väärässä :D

► Kuten jo ennemmin mainitsin, lukujärjestyksissä ei lue aineita, vaan aineita opettavien opettajien nimet. Ja toisin kuin Suomessa, lukujärjestys ei ollut heti alusta asti valmis vaan se vakiintui vasta vajaan kuukauden jälkeen koulun alettua. Eli ensimmäiset viikot meni sillä tavalla, että aina lauantaisin yks heppuli tuli sanelemaan meille seuraavan viikon opettajat :D

► Koulussa kulkee noita "heppuleita" enemmänkin kuin vain yks XD mä en oikein tiedä miksi mä niitä kutsuisin.. aluksi luulin yhtä naista sairaanhoitajaksi, koska sillä oli semmonen sairaanhoitajantakki päällä, mutta sitten kun niitä tuli vastaan useampi, niin mä päättelin että ei täällä voi viittä tai kuutta sairaanhoitajaa olla.. hehhehhee :D eli he ovat jonkintapaisia avustajia, jotka saattavat tulla kesken tunnin luokkaan jonkun paperin kanssa, jossa on joku tiedotusasia ym. Hoitavat koulunasioita ja kaikkea muuta :D

► Muistiinpanot sanellaan. Ei kopioida vaan sanellaan. Eli tää tekee mahdottomaksi sen, että mäkin voisin tehdä muistiinpanoja.

► Oppituntien välissä on pelkästään viiden minuutin välitunnit, kolmannen tunnin jälkeen on pidempi 20 minuutin välitunti, jolloin voi syödä eväät ja käydä pihalla.

► Meillä ei siis ole kouluruokailua. Mulla on yleensä sämpylä joukossa, mutta koulultakin saa ostettua, ellei sämpylät ole jo loppuneet.. Sitten löytyy myös "välipala"automaatti, josta saa jotain suklaapatukoita, vettä ym. sekä kahviautomaatti ja pidemmän välitunnin ajan yks mies myy sipsipusseja ja suklaapatukoita ym. näiden automaattien vieressä.

► Koulurakennus, luokat, käytävät ja kaikki on tosi tylsiä ja yksinkertaisia. Luokassa on vaan pulpetit (jotka on muuten ihan täynnä piirrustuksia!), pieni liitutaulu (tai täällä ei oo liitutauluja vaan niitä valkotauluja, joihin kirjoitetaan tussilla) ja tietokone + valkokangas. Muuten kaikki on vaan ihan valkosta ja tylsää.

► Mulla ei oo vieläkään kuin vasta yksi koulukirja, ja koulu antaa mulle vaan yhden koulukirjan, eli mun klubin pitää ostaa mulle muut, mä en vieläkään tiedä mun lopullista lukujärjestystä ja musta tuntuu että kaikki muukin on vielä sekavaa. Suomessa kaikki nää asiat olis hoidettu yhdessä viikossa :D tosin ei mua nyt sinänsä haittaa... :b
Tähän mennessä oon todennut, että kyllä Suomen koulusysteemi on vain aika paras :D vaikka koulu on ehkä rankempaa, niin asiat hoidetaan ripeästi ja kyllä mä oon onnellinen että oon Suomeen syntynyt!

Roberta ja Martina :)
Antonio, Sebastiano ja Sandro

Yhtä (oikeastaan kahta) ihan mahtavaa juttua en oo vielä kertonut!! Mä pääsen Firenzeen ja Prahaan!! Me mennään mun oman luokan + rinnakkaisluokan (itse asiassa just 4B, se luokka missä olin ekaksi!) + muiden vaihtarien (Maryn, Christellen ja Kevinin) kanssa Firenzeen, lähtö 17. marraskuuta eli kahen viikon päästä. Ja Prahan reissu on vitosluokalle, mutta koska mä oon vaihtari, niin pääsen sinnekkin! Ton Prahan reissun ajankohtaa ei oo vielä selvillä, mutta luultavasti joskus joulukuussa mennään :) MÄ OON NIIN INNOISSANI!

Mä en nyt keksi mitään lisättävää, mutta jos teille tuli kysymyksiä mieleen niin kysykää ja vaikkei olisi tullutkaan niin kysykää silti!

4 kommenttia:

  1. haha vähä noi koulun sivut on hauskat XD tuli mieleen ekaksi, että se olis joku semmonen sivu mistä sai joskus muinoin ladata hymiöitä koneelle ja käyttää sitte meses!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun reaktio oli ihan sama ku ekan kerran kävin siellä! tai siis mun piti monta kertaa tarkistaa, että olinko tullut oikeeseen osotteeseen... :D

      Poista
  2. Hei tiedätkö jos ennen koulun nimeä on esim. I.S.S. G eikä mitään lyceo tms niin tarkottaako tuo että se on ammattikoulu? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo, kyllä kai :D tai siis kun liceo on ihan suora käännös lukio, mutta esim ton ragionerian nimi on I.T.C.T.G. "Sebastiano Satta" ja voi olla että ipsian edessä on sitten toi I.S.S.G.. en oo kyllä nyt ihan varma, mutta joo sanoisin että kyllä

      Poista